Treceți la conținutul principal

ÎN JOIA MARE A BUCOVINEI MELE


O dată pe an, în lumea mea de copil, se făcea liniște – o liniște solemnă, împletită cu obiceiurile sătucului de pe deal unde norii se îmbrățișau cu munții, cu legendele despre comori protejate de flăcări și suflete rătăcite care uneori reveneau în casele celor dragi. Pentru ei, de Crăciun se lasă grâu și bob pe masă iar în noaptea de Înviere se aprind lumini. Acolo grindina se alungă cu lumânarea de la Paști, aprinsă pe pragul casei și belșugul gospodăriei se sporește cu crenguțele sfințite aduse de Florii. Pentru toate există o rugăciune și o zi în care nu ai voie să încalci regulile.

Bunica alerga de colo-colo, aruncând din cand în când ochii pe ceas – astăzi mergem la Denii, când citește părintele doisprezece Evanghelii în doisprezece limbi. M-am așezat cuminte pe laița de lângă plită, cu tălpile pe lemnele din ladă, așteptând cu nerăbdare să înceapă ritualul meu preferat. Într-un căpăcel de borcan se topea ușor un capăt de lumânare. Era adusă de la Biserică! Bunica, grăbită, îmi întinde un bețișor cu un capăt înfășurat în vată, ca o făclie în miniatură, râzând domol, îmi repetă repejor cum se mânuiește și se apleacă peste un teanc de cărticele de unde scoate cea mai minunată alcătuire de foi: Prohodul. Astăzi facem repetiție, căci mâine seară, la lumina gălbuie a lumânărilor, vom cânta toți la Sfânta Biserică.
Cu mânuța tremurândă de grijă și emoție, apuc oul fiert, călduț și încep să înșir puncte de ceară pe coaja albă, trăgând din când în când cu ochiul la bunica, pentru a fi sigură că fac cum trebuie. „În mormânt, Viață, pus ai fost, Hristoase...”, începe să cânte încetișor, cu voce tristă și duioasă, încurajându-mă să cânt cu ea.
Lângă plita încinsă din căsuța cu ferestre mici ce dau spre toloaca pustie se țesea o lume a noastră, o lume cu răspunsuri ce cuprindeau întreaga esență a omenirii. „Așa cum faci în Săptămâna Mare, așa vei avea tot anul”, de aceea este bine să postim și să tragem clopotele – căci doar acum ne este permis să urcăm în clopotniță. Ce loc fascinant! ... Să poți privi uriașa limbă de metal, aducătoare de sănătate în familia celui care ține de frânghia roasă de vreme, cum lovește în pereții săi răsunători.
La asfințit, coborâm dealul pe ulița șerpuită, mărginită de case. A plouat ieri, așa că mergem prin livezi, trecând zăvoarele. Din când în când, privim în spate să nu vină dulăii de stână a lui Arseni, că se mai dezleagă „pujlili și sar la picioare”. Se aud lătrând gros și amenințător, în timp ce ne curățăm încălțămintea de iarba cea nouă a anului. Mi-e frică, însă bunica mă asigură că nu vom păți nimic, căci mergem la Biserică și Maica Domnului ne apără.
Porțile cele mari din lemn sculptat sunt larg deschise și ne înfățișează coasta în vârful căreia domnește frumoasă, albă, ca o șoaptă de pace, biserica satului. Urcăm în liniște, făcându-ne cruce din loc în loc, rugându-ne pentru cei ai casei... Din fața bisericii, se vede mărul cel bătrân din livada noastră, loc din care, mângâind zarea cu privirea, trimit mereu o rugăciune către Baba (străbunica Ioana) și bunicul Filip. Ușor, norii cei groși se spulberă și lasă loc cerului roșiatic să ne cuprindă – se trag clopotele.
În fiecare an urc același deal, al păcii pentru mine și ai mei, fără întrebări inutile, fără teamă și fără gânduri apăsătoare. Atunci și acum, Săptămâna Mare lasă loc sufletului să îngenuncheze în lumină pentru a mai urca o treaptă a liniștii.  
 (Narcisa-Mădălina Basarman, 05.04.2018)
Prohodul Domnului audio

Bunicii Vasilena și Filip Uhrenciuc
Biserica din Paltinu, văzută din livada noastră (2012)

Împreună cu bunica de la Paltinu, 2007



Comentarii

Postări populare de pe acest blog

CAMERAMAN VS VIDEOGRAF

  Bună vă fie lunea, în care pun pariu că crește și iarba, căci ieri a plouat! Am promis cu ceva timp în urmă că voi mai reveni cu informații din domeniul meu, fiindcă de când telefoanele pozează în modul pro și filmează așișderea, nu mai spun de editarea pe telefon și profesorul google, pot să apară confuzii și mi se pare de bun simț să ajutăm, cei care putem să facem lumină. E ca și cum m-aș da barman profesionist după ce mi-am luat Tassimo cu capsule acasă. Nu-s și chiar dacă beau cafea tare de peste 20 de ani, habar n-am să deosebesc tipurile aromelor de cafea - proveniență etc dar dacă vii la mine în vizită, am să te întreb dacă ai bea o cafea după denumirile de pe capsule și chiar aș putea părea că știu să îți fac un irish coffee de auzi și cimpoiul în fundal. Textul ăsta nu se vrea a fi nici despre baruri, nici despre barmani și cu atât mai puțin despre cafele ci despre titulaturile astea simandicoase care ar trebui să facă diferența între ”plebe” și ”artiști”.  Cred că acest te

Anul cel vechi, anul cel nou

 A zburat si anul, a adus si ceasul si multe altele pe lângă dar mai presus de asta, ne-a adus iubire si deci sunt recunoscatoare.  Ma bucur ca am avut posibilitatea sa ma vad cu buna parte dintre cei buni ai inimii noastre, pentru a le spune privindu-i in ochi, multumirea. Ce vreau de la 2024? Sa imi vad mai des familia si prietenii, sa ma fereasca si el ca si fratele mai mic de oameni nepotriviti si de situatii neplacute si sa ii tina fericiti pe toti ai nostri. Fericire le doresc si celorlalti care gasesc pete in soarele oricui, caci fericirea te tine ocupat si in general mai vezi doar.. soarele tau si te prinzi ca straluceste si ca e caldut.  Imi mai doresc sa raman intreaga la minte si la suflet, pentru a putea sa aduc in continuare bucurie celor de langa mine. A si vreau sa rad mai mult! Am s-o fac: Zgomotos si cu lacrimi.  Multumim Lui Dumnezeu, a fost un an frumos, cu tot ce trebuie in el. Hai an bun, fa pui, nu fii ranchiunos! 

MARIA CRISTINA

Mult așteptatul moment a sosit în a doua zi de Brumar – Dumnezeu a binecuvântat tânăra familie Rus cu primul dintre cei trei copilași: un suflet de fetiță. Au numit-o Maria Cristina și zi după zi, împleteau neobosiți și fericiți gânduri, vise și ore nesfârșite de muncă pentru viitorul micuței. Departe de Ardealul lor de baștină, suflețelul cu ochi mari, verzi și curioși, creștea însă părea sa fie ceva în neregula: nu vorbea. Ce poate fi mai tulburător pentru inima unui părinte, decât teama și grija pentru copilul său? Au urmat nopți nedormite, transformate în zile petrecute pe holurile cabinetelor medicale, diagnostice ambigue sau definitive ... și toate scăldate în lacrimi și rugăciuni fierbinți către Maica Sfântă. N-au fost în zadar, căci una dintre zile a adus începutul alinării acestei mari încercări – diagnosticul corect: Maria nu vorbea, fiindcă nu putea auzi. Din acea clipă, timpul și-a pierdut dimensiunea în sufletul tinerei mame. Cu credință în Dumnezeu și speranță în vii